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César Franck the Seven Last Words of Christ on the Cross

César Franck  the Seven Last Words of Christ on the Cross 

© 2015 (ROP6110)
Gesamtspielzeit 69:19

Now included in a special offer!

Title available on iTunes


Catalogue no.: ROP6110

EUR 16,95

19 % VAT incl.


Gift wrapping [i]: 

There are many mysteries connected with César Franck’s The Seven Last Words of Christ on the Cross’: Why was it never performed while the composer was still alive? Or, did Théodore Dubois, Kapellmeister at Ste. Clotilde and Franck’s successor, find the manuscript and perform it in public under his own name? And finally, was the work really penned by César Franck? At least the last question can be answered clearly today: Yes, The Seven Last Words of Christ on the Cross has been rightfully attributed to the Frenchman born in Lüttich. It carries the composer’s handwriting – both literally and figuratively speaking. One can recognize much of the young Franck’s style between the lines, even if his composition style was destined to change considerably with advancing age. Furthermore, his signature and the date of completion are both included on the manuscript: 14 August 1859. Like many of his compositions, it only attracted interest many years later after Franck’s death.
César Franck does not stand alone in setting the ‘Seven Words’ to music. While the works with the same title by Heinrich Schütz and Joseph Hadyn used only the respective words of Jesus as a textual basis, Franck reached much farther and made use of material from the Old and New Testament, as well as the Stabat Mater. He created for himself thereby an interpretive open space which he used ingeniously for his musical objective: César Franck’s Oratorio begins delicately and clearly, and soon develops to monumental dimensions. Domkapellmeister Karsten Storck has succeeded with an outstanding interpretation, live from the Mainz Cathedral and with large symphonic instrumentation.
In the second part of the CD, cathedral organist Daniel Beckman takes to the keys: the Trois Pièces pour grand orgue, which César Franck wrote for the 1878 Paris World Exhibition, are today considered to be among the most impressive works in organ literature, thanks to their powerful scope of sound and dynamics.

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Mainzer Domchor

Mainzer Domorchester

Domkapellmeister Karsten Storck

Domorganist Daniel Beckmann

Inga-Britt Andersson

Edwandro Stenzowski

Christian Rathgeber

Sebastian Pilgrim

Allgemeine Zeitung Mainz (11. November 2015, Manuel Wenda)

"Die Aufnahme ist in vielerlei Hinsicht ergreifend. Denn den Interpreten ist es gelungen, die tiefgehenden und elementaren Fragestellungen, welche die Passionsgeschichte aufwirft, in ihren Widersprüchen, ihrem Ernst und ihrer Tragweite mit Inbrunst auszuloten und profund darzustellen. [...] Eine Aufnahme von immenser Vielschichtigkeit. Sie nimmt den Zuhörer ein, er kann sich von ihr tragen lassen."

Süddeutsche Zeitung (12. Dezember 2015, NN)

„Kein gängiges Stück, und doch nicht ganz fremd: "Die sieben letzten Worte Christi am Kreuz", keineswegs düster, mitunter fast optimistisch vertont von Cesar Franck, aufgenommen im Mainzer Dom mit dem hervorragenden hauseigenen Chor und gemischten Solisten. Dennoch behält Domkapellmeister Karsten Storck hat alles gut im Griff, was angesichts der groß dimensionierten romantischen Partitur durchaus eine Herausforderung ist. Franck hat sich zu diesem Werk von 1859 nie geäußert, sodass bisweilen sogar seine Autorschaft angezweifelt wurde und es erst 1977 in der Martinskirche von Geislingen uraufgeführt wurde. Was ein bisschen verwundert, denn es handelt sich hier keineswegs um ein unbedeutendes Nebenwerk. Es wird vielleicht nicht die ungeheure Popularität seiner d-Moll-Symphonie erreichen, aber die Aufnahme mit dem Mainzer Domchor könnte doch dazu beitragen, dass dieses Stück bekannter wird und aufführende Nachahmer findet.“

Kulturradio RBB (13. Januar 2016, Astrid Belschner)

„Es ist eine überzeugende CD geworden. Der Mainzer Domchor – ein Knabenchor mit ca. 160 Sängern – besitzt einen sehr klaren, hellen Klang, singt tragend und homogen. […] Besonders gut gefallen mit die leisen legato-Stellen – hier kann man die Ausgewogenheit und den tragenden Wohlklang genießen!“

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